Dear Self.

My photo
25. Malaysian. Studies at UTHM, Bachelor in Vocational Education ( Catering ) with Honours :)
Showing posts with label paritraja. Show all posts
Showing posts with label paritraja. Show all posts

Monday, December 1

Hai Disember, Kita Jumpa Lagi...

Assalamualaikum semua.....
Nampaknya pengakhiran tahun mula terasa bila sudah menjejakkan kaki pada bulan Disember. Apakah misi tahunan dapat dilaksanakan sepenuhnya? Jangan bersedih. Masih berbaki 30hari sebelum semuanya berakhir.

Aku cuma nak mengucapkan syukur kerana masih diberikan nyawa untuk melepasi bulan Disember yang pasti menjadi penantianku saban tahun. Terlalu jauh nak jumpa sebab saya sudah 11bulan rindukanmu. Alhamdulillah. Kita berjumpa jua :)

Disember,
penuh dengan hari-hari yang indah bagi semua kawan-kawan yang nak menyambut hari lahir mahupun melangsungkan perkahwinan kerana musim cuti sekolah sudah kembali. Pastinya setiap minggu sepanjang bulan Disember menjadi tarikh kegembiraan untuk mereka. Aku juga tidak mahu terlepas untuk pergi makan nasi minyak mereka. Walaupun susah nak balik sejak belajar di UTHM ni, kadang2 terpaksa gagahkan diri juga untuk balik. Lebih2 lagi perkahwinan kawan2 rapat sejak kecil dan di bangku sekolah.

Seperti Khairul Anuar Azman yang buat majlis di semenyih. Nasib baik ada family yang faham dan nak bawa g kenduri. Kalau tak melopong lagi lah nak tengok kawan rapat bersanding. Seronok weyh. Tahniah KHAI & NAD. Selamat Pengantin Baru. Semoga berbahagia sehingga ke syurga hendak-Nya. Semoga dapat anak-anak yang soleh dan solehah. Tahniah sekali lagi.

Okey,
Tetiba melalut pasal kahwin. Emm. Aku? Jangan ditanyalah pasal kahwin buat sakit hati jer. Lambat lagi weyh. Relax jer nanti sampai lah jemputannya. Cuma tak tahu lah bila kan?

27 days and still counting...

Friday, September 12

Tahun 2 Semester 1

Assalamualaikum semua...
Mesti semuanya sibuk dengan persiapan tahun depan. Aku juga yang baru nak update pasal pertengahan semester. Masih ditakuk yang lama. Malas update blog.

Banyak sangat benda yang terjadi sepanjang hidup di UTHM. Terlalu banyak manis dan pahit. Walaupun hampir setahun aku di UTHM tapi aku masih mencari siapa diri aku di UTHM. Belum cukup sempurna untuk menjadi seorang pendidik. Terlalu cepat masa berlalu. Banyak yang aku dah tempuhi tapi diri dan hati masih yang dulu.

Entah kenapa hati ini terlalu berat nak hadap semua ni.
Entah kenapa hati ini selalu berasa hiba bila berseorangan.
Entah kenapa hati ini mudah tersentuh dengan semua perkara.

Kalau aku tak cukup kuat mungkin sudah tersungkur dan meninggalkan semuanya. Tetapi ramai yang sentiasa menyokong dari belakang walaupun diri ini memang sentiasa tidak cukup kuat untuk hadap. Sabar lah hati masih ada saki baki 3 tahun unutk kau hadap. Sedikit sahaja lagi. Bersabarlah :')

Sunday, January 26

TEMUDUGA UTHM

Alhamdulillah setelah sekian lama tak update blog yang bersawang ni. Malas dan tak berkesempatan nak update sebenarnya sebab terlalu sibuk. Akhirnya dapat juga masa untuk update setelah selesai menjalani Minggu Haluan Siswa di UTHM ni.



Atas ni surat temuduga di UTHM untuk kursus pendidikan katering. Bila dapat pergi temuduga rasa seronok dan nervous sangat2. Rasa macam tak percaya pun ada. Pergi lah temuduga sendiri bersama kawan2 PSIS dulu. ber3 lah pergi menaiki bas terus ke Batu Pahat. Agak jauh juga kalau daripada Batu Pahat ke UTHM sebab hotel D'Impian Inn berdekatan Pekan Parit Raja, Batu Pahat. Bermalam lah di hotel dan membuat research sikit2 pasal pengalaman orang lain ketika menghadiri temuduga di IPTA yang lain.

Ada yang kena nyanyi, ada yang kena hafal nama menteri2. bila baca blog2 tu pun kita rasa macam dan down sikit sebab macam susah jer nak lepas temuduga ni. Sebab dari pengalaman2 orang lain juga kan sebab ada yang kawan2 mereka yang tidak lepas temuduga pendidikan.

Bila hari pergi temuduga tu, sorang jer kawan yang temuduga pagi. Saya dan kawan lagi sorang kena petang. Jalan2 lah kami ber2 melawat Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional, UTHM. Besar dan banyak makmal sebenarnya. Berapa kali tah pusing2 tak jumpa cafe? Sedih betul.

Bermula lah temuduga sesi petang, saya masuk bersama 5 orang pelajar yang lain. Temuduga secara berkumpulan lah maknanya sebab ada IPTA lain yang berseorangan. Tips2 temuduga di UTHM;

  • Masuk dan beri Salam/Selamat Pagi/Petang.
  • Beri sijil2 original kepada panel dan tunggu sehingga diberi arahan untuk duduk.
  • Soalan pertama ; Describe yourself and why you want to be a teacher?
  • Soalan kedua (grouping) ; Kena pilih soalan. Jawab secara berkumpulan/individu (depends on panel temuduga juga. sebab panel temuduga kawan saya, panel bagi soalan dan kita bincang dalam group)

Soalan pertama tu memang famous kalau kita pergi temuduga untuk pendidikan. Maybe orang dah beranggapan kalau ambil pendidikan jer mesti jadi cikgu. Yekew? Emm. Tapi masa saya kena tu memang tegas dan tak bagi langsung cakap dalam bahasa melayu. Maybe sebab dia nak tengok kita bercakap dalam bahasa inggeris kan? Bila turn saya masa temuduga tu, banyak juga soalan yang panel tanya sebab dia kenal Ketua Jabatan Hospitali PSIS. Nasib baik ingat Encik Kamil :) 
Dan antara yang saya kagum, dapat jumpa orang yang design swimming pool JPH PSIS. Itu memang terbaik lah dan memang seronok sangat sebenarnya. Hehe :) Dan panel akan tanya pasal kebolehan kita sebenarnya. Siap tanya harga macaroon dan cara2 nak buat. Kelakar pula bila kenangkan balik.
Dan semua orang dalam bilik tu kagum sebab saya ade bisnes bakeri sendiri walaupun dirumah sebab saya satu2nya pelajar HOTKAT dalam bilik temuduga tu. Seronok lah tengok ragam orang. ada yang laju berbahasa melayu tetapi kurang fasih berbahasa inggeris. Biasalah kita semua manusia, tiada yang perfect pun. 
Last skali, bila dah habes temuduga. Sempat lagi ambil gambar beramai2 kt bawah bangunan FPTV :)
Seronok dapat jumpa kwn2 baru :)